Tuesday, May 17, 2011

+Melenggang Perut+

Salam 

Apa itu melenggang perot????


Adat ini juga dipanggil Kirim Perut oleh masyarakat Melayu di bahagian utara Semenanjung Malaysia dan di sesetengah tempat dikenali sebagai Mandi Tian. Upacara ini dilakukan kepada wanita yang mengandung anak sulung ketika kandungan berusia dalam lingkungan tujuh atau lapan bulan. Ia dijalankan oleh seorang bidan untuk membuang geruh atau kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal bersalin dan bagi membetulkan kedudukan bayi di dalam perut. Namun begitu adat ini sebenarnya bertentangan dengan agama Islam dan dikira sebagai khurafat.
 
Unsur Melenggang Perut Yang Diamal Oleh Orang Muslim Dan Hindu 
Upacara ini dilakukan kepada wanita yang mengandung anak sulung ketika kandungan berusia dalam lingkungan tujuh atau lapan bulan. Ia dijalankan oleh seorang bidan untuk membuang geruh atau kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal bersalin dan bagi membetulkan kedudukan bayi didalam perut. Adat melenggang perut kebanyakannya lebih difahami masyarakat Melayu di selatan Semenanjung manakala di utara Semenanjung, ia lebih dikenali dengan panggilan kirim perut.Ia dilakukan ke atas wanita yang bertujuan meletakkan kedudukan bayi di tempat yang sepatutnya dalam perut ibu iaitu bahagian kepala di pintu rahim. Ini penting bagi memudahkan si ibu bersalin dan bayi tidak kelemasan di dalam perut. Biasanya pada hari melenggang perut akan diadakan kenduri kecil-kecilan. 
 ok itu serba sedikit , penerangan mengenai adat lenggang perut, even ak sendiri pn xtau ap kebende nye tu, ni ak nk cite, last week ari Sabtu ak blik kg ibu mertuaku di Kelantan, untuk ap?? 

ni nk cite, mak mertua aku wt majlis kesyukuran & solat hajat, temasuk sekali melenggang perot,  al kisah ak mmg xtau ptg tu kitorg dok cbuk2  la wt pesiapan utk majlis mlm tu kn, potong bwng, ak tolong je ap yg ak mmpu wt, ak sendiri mmg xlarat sgt nk wt keje2 berat sekrg, al mklum kandungan dh jangkau 8bulan, so lepas ak mandi nk solat Asar ptg tu, aku dpggil , upenye tok bidan mau soseh2 aku la..haha...soseh yg cmna tu, di suh ak salin  pki kain batik, hihi...ak blur2 je time tu, masuk bilik then dia urut perot aku,lebey kurang mcm membetulkan kedudukan bby aku tu di kedudukan yg betul, fuh time dia dok urut2 tu, xtau nk ckp, sakit betol..waa..thn pn. yana...tp mmg aku thn pn, ma mertua berada dcc aku time tu. hehe mcm2 di omel tok bidan tu, katanya dh masuk 8bulan nih, tp mmg betul pn dh nk 8bln , then dia ckp lg sempat ke tgu due bln 7 nih, ak dh terpinga2 ..kenapa kn.sbb dia ckp kandungan dh penuh mcm ala2 dh ckup la kot, makna tgu sebulan ag je la...ak xkisah tp hope seme selamat, bby ak cihat temasuk ngn mama dia sx la..insyaallah hope dpt hadapi dgn tenang bla tba waktunya nnti
proses kedua, lepas dh ngurut , ak kena bgun n lunjur kaki, dia cm amik bbrapa helai rmbut aku, pas2 relung tali, dr ujg rmbut aku, smpi hujung kaki, pas2 tabur2 beras kuning, hmm adatkan, ak tgu n lihat je..pas abes setel la, tok bidan tu ckp, semua ok xde masalah, alhamdulilah la kn, bla dh dgr dia ckp gitu..pas dh abes tu , tok bidan siapkn air bunga lak, letak limau nipis, bunga melur, bunga ap g nth, ak yg bru je lpas mandi time tu, kna la tgu mandi Magrib  lak kot..hihi
ok ni serba sedikit tau, nnti smbung part 2 plak eii...
caww

1 comments:

Unknown said...

saya nak tahu sekarang ini kan dah tahun 2018... masih ada lagi orang yang mengamalkan adat ini. kalau ada boleh saya tahu kat mana tempat itu.. tq

Post a Comment